دفاع از توان دفاعي

مناقشات غرب و جمهوري اسلامي بر سر مساله موشكي و دفاعي ايران تمامي ندارد. همه به خاطر داريم كه رهبرمعظم انقلاب در اوايل آبان و در مراسم مشترک دانش آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه های افسری ارتش، با اشاره به ناراحتی و عصبانیت قدرت های استکباری از اقتدار منطقه ای ایران، افزودند: دشمنان نظام اسلامی عناصر اقتدار ملی کشور را عامل مزاحم خود می دانند و با آن ها مقابله می‌کنند و بر همین اساس با افزایش اقتدار جمهوری اسلامی در میان ملت ها، در منطقه و فراتر از منطقه مخالفند زیرا این اقتدار، عمق راهبردی نظام اسلامی است. رهبر انقلاب اسلامی، مخالفت قدرت های استکباری با توان دفاعی کشور را نیز در همین چارچوب ارزیابی و تاکید کردند: راه مقابله با این مخالفت ها، این است که برخلاف خواسته آن ها، بر عناصر اقتدار ملی، تکیه و ایستادگی کنیم. حضرت آیت ا… خامنه ای در همین خصوص گفتند: همان‌گونه که در گذشته بارها اعلام کرده‌ایم و باز هم اعلام می کنیم، امکانات و قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره و چانه‌زنی نیست و در خصوص ابزارهای دفاعی کشور و هر آنچه اقتدار ملی را تامین یا پشتیبانی می‌کند، هیچ‌گونه چانه‌زنی و معامله‌ای با دشمن نداریم و راه اقتدار را با قوت به پیش خواهیم برد». اين بخش از بيانات ايشان كافي بود تا مسئولان كشور نيز فرمان را در دستور كار قرار دهند و اعلام كنند كه هيچ مذاكره‌ موشكي در كار نيست.
شيريني فرانسوي!
اما اندكي بعد، رييس جمهور فرانسه آنچه را قاطعیت در برابر برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای ایران خواند، مهم توصیف کرد. امانوئل مکرون در مصاحبه با روزنامه الاتحاد امارات، بر قاطعیت در برابر اقدامات ایران در منطقه و برنامه موشک های بالستیک این کشور تاکید کرد. مکرون که برای 24 ساعت به امارات عربی متحده سفر کرده بود گفت: بسیار مهم است که در برابر فعالیت های منطقه ای و برنامه های بالستیکی ایران با قاطعیت برخورد کرد. این نخستین سفر مکرون به غرب آسیا به عنوان ريیس جمهور فرانسه بود. وی در سخنان خود گفت ما بیش از هر زمان دیگری به منطقه ای باثبات و بازیگران منطقه‌ای مسئول نیازمندیم که برای ثبات خاورمیانه کار می کنند. باز کردن جبهه ای دیگر، تنها تنش ها را افزایش می دهد و این منطقه را بی ثبات تر می کند. همچنین شبکه تلویزیونی الحدث به نقل از ريیس جمهوری فرانسه اعلام کرد ممکن است به دلیل فعالیت های موشکی ایران، تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال شود. ريیس جمهور فرانسه در آن زمان مدعی شد با توجه به شرایط منطقه به نظر می رسد امضای توافقنامه هسته ای با ایران، کافی نبود. امانوئل مکرون که در کنفرانسی مطبوعاتی در دوبی سخن می گفت با بیان این مطلب افزود البته این سخن به معنی بازنگری در این توافقنامه یا لغو آن نیست. باید درباره فعالیت‌های موشکی ایران مذاکراتی آغاز شود، ضروری است درباره فعالیت های موشکی ایران تعاملی وجود داشته باشد، ضمن اینکه اگر شرایط ایجاب کند امکان تحمیل تحریم هایی علیه این کشور وجود دارد. مکرون گفت: فرانسه راهبردی را اتخاذ خواهد کرد که به تکمیل توافقنامه هسته‌ای که ما خواستار حفظ آن هستیم، می‌انجامد. این راهبرد با آغاز مذاکرات درباره موشک های بالستیک ایران، راهبرد منطقه ای این کشور و تلاش برای همراه کردن هر چه بیشتر شرکا با مواضع ما عملی خواهد شد. همچنین تلاش خواهم کرد رضایت هر آنکس را که به تجدید نظر در توافقنامه هسته ای تمایل دارد جلب کنم. وی ادامه داد: من این کار را آغاز و سعی خواهم کرد رضایت دولت آمریکا را در این زمینه جلب کنم.
اجراي خوب نقش پليس بد


مدتي بعد نيز پليس بد مذاكرات بين‌المللي با ايران دوباره شروع به حاشيه‌سازي بر سر پرونده موشكي ايران كرد. وزارت خارجه فرانسه با تايید سفر لو دریان به بروکسل برای دیدار با همتایان ایرانی و اروپایی‌اش، هرچند بر پایبندی پاریس به برجام تاکید کرد اما بار دیگر اتهاماتی را علیه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران طرح کرده است. در این بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده بود درباره مسائل غیرهسته‌ای از جمله مساله موشکی نیز صحبت شده است: «به غیر از مساله موشکی، باید برای دیگر نگرانی‌ها نیز پاسخ‌هایی یافت. برنامه موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد همخوان نیست و عنصری ثبات‌زدا در منطقه است». قطعنامه ۲۲۳۱ از ایران «می‌خواهد» از کار روی موشک‌های بالستیک که «برای داشتن توانایی حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند»، خودداری کند. الزام‌آور نبودن و مشروط بودن ادبیات این بند موجب شده تا بر خلاف ادعای آمریکا و کشورهای اروپایی، شورای امنیت نتواند تحریم یا قطعنامه تازه‌ای به بهانه موشکی علیه ایران صادر کند. دولت فرانسه با بیان اینکه گزارش‌های منتشر شده مبنی بر انتقال فناوری موشکی از ایران به بازیگران غیردولتی در منطقه مایه «نگرانی جدی» است، نوشته است که «برنامه موشکی ایران باید چارچوب‌مند باشد. از ایران می‌خواهیم شلیک موشک‌های ناهمخوان با قطعنامه را متوقف کرده و پیشنهاد مذاکره درباره این موضوع را بپذیرد».
رد ادعا
با اوج گرفتن شايعات درباره مذاكرات موشكي، هفته گذشته بهرام قاسمی، سخنگوي وزارت‌خارجه ايران با بیان اینکه سیاست و موضع ایران درخصوص برنامه دفاعی موشکی کشور مشخص و روشن است و دیگر کشورها نیز به‌خوبی از این موضع جمهوری‌اسلامی ایران آگاهی دارند، گفت: «موضع جمهوری‌اسلامی بدون توجه به جوسازی‌ها، تهدیدات، مواضع و دیدگاه‌های ایالات‌متحده آمریکا و دیگران، هیچ تغییری نکرده و همچنان که بارها اعلام شده است، برنامه موشکی ایران جنبه دفاعی و بازدارندگی دارد و علیه هیچ کشوری نیست و طرح ادعاهای واهی و بی‌پایه و اساس، تغییری در این موضع اصولی و اساسی کشور ایجاد نخواهد کرد». سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار کرد:« جمهوری‌اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی و سیاست‌های دفاعی به‌ویژه برنامه موشکی خود را نخواهد داد. قاسمی همچنین سیاست ایران در منطقه را سیاستی سازنده، ثبات‌ساز و در جهت تقویت هر‌چه بیشتر صلح و امنیت منطقه و جهان خواند. او در پایان گفت: بدخواهان و افراط‌گرایان اگر قادر نیستند به ثبات و امنیت در منطقه کمک کنند، اجازه ندارند با نادیده گرفتن نقش ایران که برای مبارزه با تروریسم، ناامنی و بی‌ثباتی هزینه‌های بی‌شماری را پرداخت کرده، موجب تشدید هرج و مرج، ناامنی و توسعه تروریسم در منطقه شوند». سخنگوی وزارت امور‌خارجه ایران ادعای روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز مبنی بر پذیرش ورود به «گفت‌وگویی فشرده و جدی» در موضوع برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای توسط مقامات ایرانی در نشست بروکسل را تکذیب کرد و چنین ادعایی را بی‌اساس دانست».
اتهام نوين
در تازه‌ترين اقدام نيز فرانسه دوباره ایران را به نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص موشک های بالستیک، متهم کرد. شبکه خبری العربیه با انتشار این خبر گفته بود که این اتهام در راستای موشک‌های بالستیک ایران به این کشور وارد شده است. در این قطعنامه بر این موضوع تاکید شده است که ایران نباید هیچگونه فعالیتی در ارتباط با موشک‌های بالستیک طراحی‌شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای به انجام رساند. در این دوران ایران نمی‌تواند موشک‌های بالستیک را نیز آزمایش کند.
پاسخ قاطع
اين ادعاي فرانسوي‌ها كافي بود تا محافظه‌‌كاران ايران به اين بهانه شروع به انتقاد عليه دولت كنند و اين در حالي است كه مسئولان دولتي نيز از اين نوع عملكرد فرانسوي‌ها ناراضي‌ هستند و اعلام كردند كه خبري از مذاكرات موشكي نيست. در همين راستا علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العالم گفت: توان موشکی جمهوری اسلامی ایران کاملا بومی و بر گرفته از تجربه هشت سال دفاع مقدس و مظلومیت مردم ایران در تامین نیازمندی‌های اولیه برای دفاع در برابر تجاوز بوده و مسیر تکامل خود را در چارچوب بازدارندگی در برابر تهدیدات با قدرت ادامه خواهد داد. وی یادآور شد: در چارچوب اجماع کامل مجموعه مسئولان جمهوری اسلامی ایران ما هیچگونه مذاکره ای در موضوع موشکی و توان دفاعی خود با هیچ کشوری نخواهیم داشت. دبیر شورای عالی امنیت ملی درخصوص سیاست‌های منطقه ای کشورمان و راهبردهای آتی ایران تصریح کرد: اقدامات جمهوری اسلامی ایران در منطقه هیچگونه مغایرتی با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد نداشته و تلاش‌های آمریکا برای تصویرسازی غلط از رفتارهای ثبات‌آفرین جمهوری اسلامی ناشی از شکست واشنگتن و همپیمانان آن در استفاده ابزاری از تروریسم برای تحمیل اراده خود به کشورهای مستقل منطقه است. شمخانی در پایان با اشاره به تحرکات جدید دستگاه دیپلماسی آمریکا برای همراه سازی کشورهای اروپایی و عربی با سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا افزود: به نظر می‌رسد پس از گسترش تروریسم تکفیری به کشورهای اروپایی و لمس نزدیک تهدیدات آن از سوی شهروندان این کشورها، عقلانیت کافی برای درک نقش تاثیرگذار ایران در مهار تروریسم و شناخت اهداف مخرب آمریکا در این زمینه ایجاد شده باشد. وی درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه مذاکره ‌ای درباره مسائل موشکی با ایران داشتند، گفت: هیچ کسی اجازه ندارد در بحث دفاعی و موشکی ما دخالت کند، بنیه دفاعی و موشکی را حق مسلم خود می‌دانیم و در رابطه با بحث دفاعی با هیچ کسی مذاکره‌ای نشده و نخواهد شد. وی افزود: امکان دارد در یک جلسه‌ای شخصی اظهارنظری در این مورد کرده باشد که این دلیلی بر انجام مذاکره نیست. مذاکره یعنی یک سلسله جلساتی مانند برجام برگزار شد اما اینکه یک نفر اظهارنظری کرده و در مجامع بین‌المللی بگوید فلان حرف را زدم دلیلی بر انجام مذاکره نیست. محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت نيز درباره اظهارات یکی از مقامات وزارت خارجه مبنی بر رایزنی در خصوص توان موشکی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران گفت: هیچ کس اجازه ندارد در این باره در امور کشورمان مداخله کند. ما با هیچ کسی در این خصوص مذاکره نمی کنیم زیرا بنیه دفاعی کشور حق ملت ایران است. اینکه کسی در نشست و برخاستی چیزی در این باره مطرح کند دلیل نمی شود بر آنکه ما آمادگی مذاکره در این باره داشته باشیم.
دفاع از توان دفاعي
بي شك توان دفاعي كه براي حفظ اقتدار اين كشور و آرمان‌هاي انقلاب تقويت مي‌شود مورد تاييد همه مردم ايران است و كشورهايي كه خود در راس عوامل كشتارهاي جمعي جهان قرار گرفته‌اند حق ندارند تا كشورمان را از داشتن توان دفاعي منع كنند.